Using “Le” to change state - Reisverslag uit Hsinchu, Taiwan van meykie - WaarBenJij.nu Using “Le” to change state - Reisverslag uit Hsinchu, Taiwan van meykie - WaarBenJij.nu

Using “Le” to change state

Door: M

26 November 2019 | Taiwan, Hsinchu

Using “Le” to change state, which means now, already, or anymore

De Chinese les is een bron van inspiratie voor het vinden van toepasselijke Waarbenjij.nu titels. De afgelopen maand laat zich namelijk perfect samenvatten als een veranderde staat. De puntsgewijze uitleg :)

Now:
- De wind is weer gaan waaien na een weekend weg te zijn geweest. Let wel dit is niet zomaar een windje: gisteren ging ik met een omweg langs de kust B op de fiets ophalen op school en ik waaide zo’n beetje de berm (2.5m lager gelegen) in…
- Vandaag is een heuse “T&M dag” na gister een “ieder voor zich dag”, die bestaan sinds het begin van november nu T een paar keer per week naar de kinderopvang gaat. Bevalt goed en/maar er wordt heel wat afgeknuffeld op de T&M dagen :)

Already:
- De Sint heeft ook zijn weg gevonden naar Taiwan! Vraag me niet hoe ;) Het huis hangt vol met Sinterklaas tekeningen (waarvoor B handig zijn klasgenoten inschakelde zodat we in één keer een hele slinger konden vullen). De schoenen zijn gezet en worden soms gevuld met pepernoten in zakjes/bakjes (de Sint weet natuurlijk dat we een mierenplaag hebben en zodoende geen pepernoten los op de grond kunnen laten liggen).
- Ik ben gestart met mijn “masterplan”(ahum) voor dit jaar met daarin o.a. studie (Chinese les, introductie Chinese Medicine cursus), lokale contacten (o.a. contact met ITRI) en fysieke/muzikale uitlaatklep (ZUMBA en “MV” Music video (lees K-pop) dansen https://www.youtube.com/watch?v=8xqSz6_RJeU)

Anymore:
- Pengyou lai han qu le: “Vrienden kwamen en gingen”. We kregen begin November ons eerste bezoek van E&W uit Groningen die een rondtrip door Taiwan gingen maken! Het eerste weekend hebben we o.a. samen de Putian temple in Hsinchu bezocht en een fietstocht gemaakt langs de kust tot aan Zhunan. Het bleek bijna helemaal fietspad te zijn, een aangename verassing! Het tweede weekend hebben we elkaar getroffen in Tainan, waar we (hihi) op de gastenlijst stonden voor LUCfest (een muziekfestival waar “The Homesick” een NL bandje van het platenlabel Subroutine speelde), en ik een praatje gaf op een congres voor internationale studenten.

Verder laat ik de fotootjes spreken!

xM

Verslag uit: Taiwan, Hsinchu