Routines en uitspattingen - Reisverslag uit Hsinchu, Taiwan van meykie - WaarBenJij.nu Routines en uitspattingen - Reisverslag uit Hsinchu, Taiwan van meykie - WaarBenJij.nu

Routines en uitspattingen

Door: M

22 Mei 2020 | Taiwan, Hsinchu

Stelling behorende bij deze update: “Het tijdsinterval tussen 2 waarbenjij berichten is recht evenredig met de duur van het verblijf in het buitenland” :)

Naast alle veranderingen ivm COVID-19 die een aantal overeenkomsten vertonen met NL (4wk thuisschool, social distancing, geen NL bezoekers meer want alle vliegtickets geannuleerd) ook een aantal zaken nog “gewoon” expatavontuur met zowel routines als uitspattingen :)

De routines:
- Zwemmen: sportzwemmen vroeg in de ochtend voor het ontbijt of na school of in het weekend “en famille”. Niet gedacht dat we daar zoveel gebruik van zouden maken, maar echt heerlijk zeker nu weer bij 30+ graden en/of regen!
- Fietsen: aansluitend aan brengen/halen B, met dumpling-ontbijt aan zee, grote fietstocht naar Beipu, maandagfietstochten samen met vriendin die ik ken van B’s school (de eerste keer gingen we een stukje fietsen, werd het ineens 75km, incl 75 km kletsen :)), mooie fietstocht langs een stuwmeer met onze Giant fietsenverkoper vanaf Guanxi
- Wandelen (o.a. 19h Grasslands, Frog Rock trail inclusief mooie waterval, Fei Feng Shan, wandelpark bij Guanxi met hele mooie bloemen/planten en gigantische rupsen)
- Uit lunchen: o.a. Tapas, Taiwanese beef noodle soup, Japanse ramen, Hong Kong style fried rice bij Vegan Bear, mega vega buffet op gewicht afrekenen bij Minder vegetarian
- Dichten/schrijven: veel en vaak: inclusief “Shrink-a-poem” project :) kleine draagbare handgeschreven gedichten van ondergetekende op shrinky-dink-papier (dat tot 5x verkleind in de oven)
- Boodschappen/koken: Naast normaal improvisatiekoken met wonderlijke ingredienten, of juist typisch NL eten zoals pannenkoeken of stamppot, nu ook af en toe met inspiratie uit “Ancient wisdom modern cooking” (bijv. Soybean sprouts & Black Wood Ear salad)

De uitspattingen:
- Museumbezoek in Taichung: National Taiwan Museum of Fine Arts “Sensory Yoga”: vooral de “ tuin”: een “olfactory labyrinth” met roze geurende kersenbloesem vloeistof gevulde hangende buisjes waar je de “meest geurende boom” moest vinden (de beste plek voor een picknick) vond ik erg cool
- Tweede surfvakantie naar Jialeshui: zon, zee, strand en heel veel SURF!
- Campingbezoek bij kamperende vrienden nabij Lion’s head mountain (zelf overnachten staat nog op de wensenlijst) inclusief zwembadje en zandbak met rustgevende kinderslaapliedjesmuziekplingel :)
- Museumbezoek in Taipei: Natuonal Palace Museum: Ik vond vooral de secties over Jade (men gelooft dat je via dit gesteente kunt communiceren met de goden) en over agarhout (o.a. gebruikt als wierrook, maar ook om bijv gebedskettingen/armbanden van te maken) erg interessant. De theorie: Wierrook in de ochtend wordt gebruikt om de zintuigen wakker te maken, wierrook in de middag wordt gebruikt om in contact te komen met de natuur, wierrook in de avond wordt gebruikt om de dagelijkse beslommeringen los te laten. Het waren trouwens ook de enige secties die ik heb gezien, want mondkapje op, stil zijn, en niet rennen was voor T nogal een uitdaging :)
- Eindeloos plezier met “ light weight clay” inclusief het plezier van de aanschaf en het rondsnuffelen bij de stationary shop van maar liefst 3 verdiepingen!
- Muziek: nieuwe liedjes, veel zingen, en wie weet binnenkort meer over het nieuwste project dat me ook alvast weer een beetje doet verheugen op de terugkeer naar NL, namelijk samen muziek maken. Wordt vervolgd!

En dan realiseer ik me ineens dat als de stelling hierboven klopt dit al het laatste bericht zou zijn, want het aantal weken dat ons nog rest is korter dan het interval tussen dit bericht en het vorige bericht. Maargoed, wat is nog zeker in tijden van COVID-19...

Zaijian!

talig zonder woorden
kunnen klanken treffend zijn
kunnen toetsen zwemmend zingen
hurken regels langs de lijn
leiden flarden noten af
van de telling op de baan
laat de melodie zich spellen
om in koprol om te slaan

Verslag uit: Taiwan, Hsinchu